5 listopada 2013

„Kulig” Leona Shillera

Oto słowa Schillera, którymi w programie „Kuligu” zalecał widowisko publiczności:
Kulig – to pieśń o ziemi naszej, o ludzie polskim, jego zwyczajach, obrzędach i dostojeństwie.
Kulig to skarbnica rzewnych wspomnień i niefrasobliwego humoru dawnych czasów.
Jedyne chyba na kuli ziemskiej rytmy mazura, krakowiaka, oberka i kujawiaka, jędrne, zamaszyste, synkopami i egzotyzmem swoim mogące rywalizować z jazzem dzisiejszym; posuwiste polonezy i starodawne ‚volty’; skoczne polki krylów, pieśni weselne i dożynkowe; pełne wesołości sceny rodzajowe z życia dworku polskiego i mieszczaństwa – wszystko to skrzy się na scenie tysiącem barw, śpiewa do zapamiętania, tańczy do utraty tchu! A wśród tej dawności bajecznie kolorowej, wśród tego egzotyku oszałamiającego swoich i obcych – ludzie dzisiejsi, wcale nie tacy smutni i wyblakli, jakby się zdawało – owszem, pełni tego samego rozmachu, tego samego dowcipu i radości życia!”

Leon Schiller „KRAM Z PIOSENKAMI, Obrazki śpiewające”
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977
Wstęp i opracowanie: Stanisława Mrozińska

s. 16

5 listopada 2013

Daorientacja – oferta

DSC04350_duo

http://daorientacja.art.pl

daorientacja@gmail.com

Katarzyna Maria Wińska

tel. 48 697 387 670

winskakatarzyna@gmail.com

Witold Roy Zalewski
tel. 48 503 511 654
witekwitek@gmail.com
 
http://domtancapoznan.blogspot.com
http://karawanaopowieści.pl
 

English version

OFERTA W PDF

Daorientacja

Katarzyna Wińska i Witold Roy Zalewski.

  • Eksplorujemy muzykę Europy środkowo-wschodniej.
  • Śpiewamy pieśni tradycyjne
  • Gramy na lirze korbowej, akordeonie, bębenku obręczowym i innych instrumentach,a także eksperymentujemy z dźwiękiem instrumentu, jakim jest własne ciało
  • W muzyce szukamy własnych korzeni, siebie, prawdy o nas samych i o otaczającym nas świecie.
  • Podróżując po Polsce i poza nią poszukujemy muzyki swoich korzeni, odwiedzamy wsie swoich dziadków.
  • Naszymi nauczycielami są wiejscy muzykanci i śpiewacy, etnomuzykolodzy oraz wybitni muzycy z Polski, Ukrainy, Rosji, Białorusi.
  • Organizujemy i współtworzymy wydarzenia kulturalne, współpracujemy z poszukiwaczami dźwięków i historii. Gramy koncerty, do tańca i różańca, prowadzimy warsztaty i audycje edukacyjne.

 Koncerty

https://www.facebook.com/Daorientacja/events

Nagrania

O nas

Katarzyna Wińska 

Śpiewa pieśni Słowian północnych po polsku, ukraińsku, rosyjsku, chachłacku. Gra na lirze korbowej.  Laureatka II nagrody na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w kategorii rekonstrukcja. Jest organizatorką wydarzeń kulturalnych. Współtworzy festiwale kulturalne, warsztaty muzyczne, audycje w szkołach i przedszkolach, gry miejskie, wydarzenia teatralnych. Filozofka i etnolingwistka – zna język polski, angielski, niemiecki, rosyjski. Obserwuje płynność granic między kulturami, głównie w Europie środkowo-wschodniej, a także w Indiach, gdzie przez rok mieszkała i uczyła się muzyki karnatyckiej w systemie guru-uczeń.

Współpracowała organizacyjnie i artystycznie z różnymi zespołami i organizacjami o tematyce muzycznej, teatralnej, kulturalnej, społecznościowej. Np. Dom Tańca Poznań, Warszawski Dom Tańca, Teatr wiejski Węgajty, Festival Ethno Port, Fundacja Za Wszelką Cenę, zespół Miecielica (w 2006 r. I Nagroda na Poznańskim Festiwalu Pieśni Słowiańskich), zespół Czarolija. Obecnie wraz z Witkiem Zalewskim tworzy duet Daorientacja.

Witold Roy Zalewski

Śpiewak i multiinstrumentalista. gra m.in. na akordeonie, gitarze i bębnach. Laureat II nagrody na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. Od wielu lat poznaje i wykonuje tradycyjne pieśni polskie, ukraińskie, białoruskie, rosyjskie i serbskie oraz instrumentalną muzykę ludową w szczególności z tradycji mazurkowej z polski nizinnej. Oprócz muzyki ludowej śpiewa też klasyczny swing. Przez rok uczył się klasycznej muzyki południowych Indii u prof. Leeli Omchery w New Delhi. Wraz z Katarzyną Wińską tworzy duet Daorientacja.

Jest zaangażowany w realizację festiwali i wydarzeń kulturalnych takich jak: Dom Tańca Poznań, Klub Festiwalowy Tyndyrydny w Kazimierzu Dolnym, Karawana Opowieści, Tabor Lirnicki, Festiwal Ethnoport. Organizował i koordynował projekty społecznościowe.

Zajmuje się także fotografią, grafiką, webdesignem, filmem i realizacją dźwięku. Współpracował m. in. z PWSFTViT w Łodzi, Szkołą Andrzeja Wajdy w Warszawie, oraz telewizją TVN. Realizuje dokumentację festiwali oraz krótkie formy filmowe. Prowadzi także wirtualne wydawnictwo muzyczne TradiRadi, które publikuje nagrania muzyki tradycyjnej.

PROGRAMY

Pieśni tradycyjne rubieży Europy

Pieśni Tradycyjne rubieży Europy plakat copy 1000Wraz ze zmieniającymi się porami roku obchodzimy różne święta, odprawiamy obrzędy. Często są one jeszcze dalekim echem dawnych, słowiańskich rytuałów.

Wiele z naszych tradycyjnych pieśni przechowało dawne wierzenia i odzwierciedla bliski kontakt z naturą i jej cyklami.  O  tym, co jeszcze niedawno było, opowiemy prezentując charakterystyczne pieśni dla danych pór roku, których nauczyliśmy się w trakcie naszych poszukiwań muzycznych – w śpiewnikach,w książkach, w ramach  ekspedycji etnomuzykologicznych. Ten program to podróż zarówno w czasie jak i w przestrzeni, podczas której odkrywamy jak przenikają się kultury Polski, Ukrainy, Białorusi, Rosji i Zachodu.  Pieśni śpiewamy z towarzyszeniem instrumentów oraz a’capella. solo i na głosy.

Pieśni dziadowskie

Plakat Daorientacja dziadowskie 2014 a

Dajcie na pacierz za dusze zmarłych,
bo tam na pocztę listów nie oddają,
jak się tam mają.
 
Daj, duszo, bo matka nocy nie dosypiała,
a twemu wzrostu dopomagała
/Oskar Kolberg, t 33, str. 38/

Na koncert składają się pieśni z repertuaru wędrownych śpiewaków, pieśni nabożne, pieśni z morałem, ludowe modlitwy o śmierci, przemijaniu, ludzkich grzechach, wędrówkach świętych i sądzie ostatecznym. Na dwa głosy, akordeon, lirę korbową i bębenek.

 

Pieśni miłości

Pieśni zalotne, miłosne ballady, niewybredne przyśpiewki i pieśni weselne, niezwykłe historie. Pieśni o tęsknocie, o niespełnieniu i o zbrodniach popełnianych z miłości.

 Piesni milosciNa 2  głosy, akordeon, lirę korbową, bębenek, i inne instrumenty. Z własnych śpiewników, nagrań terenowych,  nagrań archiwalnych, zbiorów Oskara Kolberga. Z Polski, Ukrainy i innych zakątków świata. Na dwa głosy, lirę korbową, bębenek, akordeon i inne ludowe instrumenty.

Możliwy też wariant poszerzony, z opowieściami. Do tego wprowadzenie teoretyczne i dobra, wspólna zabawa.

KAPELA! do tańca i posłuchu

Czyli kapela Daorientacja w składzie:

Witold Roy Zalewski – akordeon, śpiew
Katarzyna Wińska – bębenek, śpiew
Katarzyna Andrzejowska de Latour – skrzypce, ksylofon słomiany, śpiew
Gramy i śpiewamy polską  muzykę wiejską; poleczki, walczyki, oberki. Przede wszystkim interesuje nas tradycyjna muzyka ze wschodnich rubieży współczesnej Rzeczypospolitej; Lubelszczyzny, Południowego Podlasia, Podkarpacia. W naszym repertuarze znajdą się też różne wynalazki z innych regionów: wielkopolskie wiwaty, suwalskie wiatraki, mazurki z centralnej Polski i inne. Nasza muzyka to przede wszystkim muzyka Polaków, ale także innych ludów zamieszkujących dawniej te ziemie; Żydów, Ukraińców, Rusinów.

Kapela jarmarczna

download (4)aWystępowaliśmy na jarmarkach w Polsce i Europie od Jarmarku Jagiellońskiego w Lublinie po Isemarkt w Hamburgu i Torvehallern Markt w Kopenhadze, śpiewamy i gramy tradycyjne polskie melodie, urozmaicamy atmosferę i przybliżamy klimat dawnych targowisk i odpustów.

Proponujemy zestaw najpiękniejszych polskich i kresowych melodii oraz mrożących krew w żyłach historii odśpiewanych przy akompaniamencie liry korbowej i akordeonu.

W nasz program możemy wpleść elementy warsztatów taneczych, ludowe zabawy muzyczne dla dzieci i dorosłych.

 

Zabawy babci i dziadka

stary miotlarz

W czasie zajęć, dzieci przez zabawę poznają muzykę, tańce, obyczaje i zabawy sprzed epoki radia i komputera. Przez aktywne uczestnictwo w zabawie i śpiewie dzieci uczą się tradycji, poznają świat swoich dziadków i pradziadków. Zabawy rozwijają zdolności ruchowe, umiejętności społeczne, słuch muzyczny i poczucie rytmu.

Zajęcia odbywają się przy akompaniamencie żywych instrumentów: akordeonu, bębenka i liry korbowej.

Jaworowi Ludzie

JL logo wpGłówną osią naszych działań i zainteresowań jest to, co istnieje od dawna, jest sprawdzone i aktualne zarazem: kultura tradycyjna oraz wszelkie jej przejawy: muzyka, taniec, opowieści, obyczaje, kulinaria, sztuka materialna i rzemiosło. Wciąż szukamy sposobów na kontynuację, ożywianie i twórcze wykorzystanie naszego dziedzictwa kulturowego w dzisiejszym świecie, szukamy dla niego aktualnych kontekstów. Uważamy, że jest niewyczerpanym źródłem inspiracji i rozwoju dla dzieci i dla dorosłych.

http://jaworowiludzie.pl

 

Zastęp kolędniczy

Trzyosobowy zespół w składzie: Paula Kinaszewska, Katarzyna Wińska, Witold Roy Zalewski. Na głosy, skrzypce, bębenek, akordeon i lirę korbową. Z turoniem i gwiazdą. Śpiewamy znane i zapomniane kolędy pieśni życzące, pastorałki i tradycyjne pieśni bożonarodzeniowe ze wschodnich rubieży Polski, a także z Ukrainy. W repertuarze mamy zabawy dla dzieci i opowieści dla dorosłych. Ciekawy, niebanalny program, który przybliża atmosferę świąt Bożego Narodzenia i przypomina o dawnych tradycjach.

Gurukulam – nauka muzyki w Indiach

Przez rok uczyliśmy się śpiewu w klasycznej muzyce południowych Indii. Mieszkaliśmy w New Delhi, ale sporo też podróżowaliśmy. Opowiemy o nauce muzyki w systemie guru-uczeń, o życiu w New Delhi oraz o tradycjach muzycznych z południowych Indii, skąd pochodzi nasza Guru. Opowieść ilustrujemy zdjęciami, nagraniami audio oraz śpiewaniem.

WARSZTATY:

Głos naturalny w tradycyjnych pieśniach Polski i północnych Słowian

W programie warsztatów:

  • ćwiczenia głosowe, artykulacyjne, oddechowe, słuchowe
  • śpiew a’capella jednogłosowy i wielogłosowy, śpiew z akompaniamentem instrumentalnym – lirą korbową, akordeonem, bębenkiem obręczowym.
  • nauka tradycyjnych pieśni z Polski i innych obszarów północnosłowiańskich – Ukrainy, Rosji, Bialorusi. max 15 uczestniczacych osób

Kołysanki

W trakcdziecko w kolysceie warsztatów pomedytujemy nieco w ćwiczeniach oddechowych, rozluźnimy się po całym dniu przy ćwiczeniach głosowych, słuchowych i rytmicznych.

Nauczymy się kilku starych, ludowych kołysanek, prostych i pięknych. Poćwiczymy śpiew a’capella, solowy i grupowy, a także śpiew z archaicznym instrumentem – lirą korbową.

Ogromną satysfakcję da nam to, że jak tylko wrócimy do domu, będziemy mogli zacząć nauczone kołysanki wykonywać, dla najbliższych i dla siebie.

Warsztaty pieśni toastowych

pocztówki z kieliszkamiKieliszek braciszek, gorzalina siostra
i ta rączka przyjaciółka co do ust podniosła.

Tylko dla dorosłych. Tylko dla kompanii o mocnych głowach. Słowiańska tradycja biesiadowania obfituje w przyśpiewki do kieliszka, życzenia i przemowy. Podczas biesiady prowadzimy interaktywny, zaskakujący warsztat. Oprócz piosenek do kieliszka śpiewamy i gramy także do posłuchu i do tańca – zależnie od życzenia publiczności. Nie zachęcamy wszakże do nadużywania trunku.

 

7 października 2013

Polesie Lubelskie

DSCF7563.jpg

Mija wiosna, lato, jesień, a my ciągle jeszcze w Polsce. Coś wylecieć do tych ciepłych krajów nie możemy, a zaraz zrobi się taka zima, że całkiem znieruchomiejemy i nigdzie nie wyruszymy.

To, co nas między innymi zatrzymało, to polskie Polesie- Polesie Lubelskie, zwane południowym Podlasiem. Trochę to taka kraina niczyja, bo ani nie jest to już do końca Polska (Kolberg nazywał tutejszy lud „Rusinami”), ale jednak znajduje się na zachód od Buga, więc nie jest to też jeszcze Białoruś, ani tym bardziej Ukraina. Nie jest to już Podlasie, administracyjnie należy do woj. Lubelskiego, chociaż nie należy przecież tak naprawdę do Lubelszczyzny, zarówno kulturowo, jak i krajobrazowo znacznie się różni od reszty województwa.
Krajobraz, w pewnym sensie, jest nudny. Gdzieniegdzie tylko las, a tak, przede wszystkim, płasko i pola, pola, pola po horyzont płaskie pola. Na próżno szukać tu tej urokliwej, jedynej w swoim rodzaju pagórkowatości Roztocza.


czytaj dalej…

19 sierpnia 2013

Koncert w Krainie Rumianku (17-08-2013)

IMG_1610.JPG

Kraina Rumianku to okolice wsi Hołowno na Polesiu Lubelskim. Tam, w Ośrodku Edukacji Regionalnej daliśmy koncert w stotole. Razem z nami wystąpiły śpiewaczki z zespołu Rumenok. Śpiewały pieśni we własnej mowie hahłackiej. My zaśpiewaliśmy pieśni i ballady z pogranicza polsko-ukraińskiego, roztocza. Zagraliśmy też troszkę muzyki tanecznej z polski nizinnej.


czytaj dalej…

12 sierpnia 2013

NordEuropa tour 2013 (Kopenhaga, Hamburg, Berlin, Warszawa)

Podtytuł trasy: „Hej, czy nie wiecie, nie macie władzy na świecie!”
DSCF7499.JPG


czytaj dalej…

24 czerwca 2013

Witek śpiewa po serbsku

1 czerwca 2013

Kalkuta

26-28 maja 2013

DSCF6658.jpg

Do Kalkuty pojechaliśmy na obóz kulturalny SPIC MACAY, w ramach którego braliśmy udział w warsztatach i koncertach. Program był po brzegi wypełniony od 4 rano do 10 wieczorem a wszystko odbywało się na kampusie na przedmieściu. Po tym przeżyciu postanowiliśmy spędzić trochę czasu w mieście. Już pierwszego wieczoru zostaliśmy zaproszeni przez poznanych przez nas baulów na spektakl w grupy teatralnej instpirującej się twórczością Jerzego Grotowskiego. W ich siedzibie wisi nawet plakat wrocławskiego festiwalu.

Potem trochę zwiedzaliśmy. Kalkuta – miasto inspirujące.


czytaj dalej…

31 maja 2013

Jeremy Seabrook- Children of other worlds

Now there is nothing wrong with children acquiring skills and abilities through practice rather than sitting in the regimented uniformity of deficient schoolrooms in the presence of listless and uninterested teachers. The model of childhood as a work- free zone is essentially a concept from the Western world, in which childhood is a functionless period of life, distinguished only by increasingly inactive leisure (to which we owe both the growth of obesity and the arrival of couch- potato) and the ritual of passing examinations. This is, in itself, a travesty of childhood. The vast quantities of material foods which the average western child acquires during her or his dismal apprenticeship in the mysterious arts of consumption, fail to stimmulate more than a fraction of the whole personality.
czytaj dalej…

19 maja 2013

Daorientacja Duo (English)

Polski

Katarzyna Wińska i WItold Roy Zalewski

Katarzyna Maria Wińska
Tel. 48 697 387 670
winskakatarzyna@gmail.com
Witold Roy Zalewski
Tel. 48 503 511 654
witekwitek@gmail.com
 
www.daorientacja.art.pl
www.domtancapoznan.blogspot.com
 
DOWNLOAD PDF FILE

 

  • We are explorers of tradional music in Central and Eastern Europe.
  • We sing traditional songs, play hurdy-gurdy, accordion and other instruments.
  • We go to the countryside for ethnomusicological expeditions.
  • Through music we are searching for our roots, four ourselves, for the truth about ourselves and the about world around us.
  • Our teachers are the people from villages, ethnomusicologists, outstanding musicians of Polish, Ukraine, Russia and Belarus.
  • We organize and co-create cultural events.
  • For the last year we have been living in India and learning South Indian classical music – Carnatic Music. Our teacher is Prof. Leela Omchery in New Delhi.While learning the culture of India we are looking at common elements with our, slavonic culture. At the same time, in India we are establishing contacts with Indian musicians and promoting our traditional culture.


czytaj dalej…

8 maja 2013

Jantar Mantar Road

7 maja 2013

DSCF6274.JPG

W samym centrum Delhi jest taka ulica, Jantar Mantar Road, która jest zawsze zablokowana. Zdaje się, że jej głównym przeznaczeniem jest udzielanie miejsca wszelakim demonstracjom. A że Indie są głębokie i szerokie, pełne ludzi wszelakich poglądów, kultur, wyznań, domagających się najróżniejszych praw, każdego dnia znajdą się jacyś ludzie, którzy akurat coś demonstrują, czegoś się domagają, a najczęściej tych protestów jest nawet kilka na raz. Na sporym odcinku Jantar Mantar Road może się odbywać kilka zupełnie sprzecznych ze sobą, głośnych demonstracji i, o dziwo, jest to zupełnie pokojowe współistnienie. Dzięki istnieniu miejsca starannie przeznaczonego tylko w tym celu, protestujący na dodatek nie zakłócają zupełnie ruchu w mieście, bowiem poza należne im miejsce wyjść nie wolno.
czytaj dalej…

Powrt